Нова українська школа

      Наказ МОН № 1154 від 27.08.2019 року «Пpo затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів другого класу в Новій українській школі»
      Важливим компонентом освітнього процесу є оцінювання. Питання оцінювання першокласників Нової української школи висвітлювалося на нашому сайті. Пропонуємо розглянути основні принципи оцінювання другокласників, що розкриті в методичних рекомендаціях Міністерства освіти і науки України (наказ № 1154 від 27.08.2019 р.).
      Навчальні досягнення учнів других класів підлягають формувальному і підсумковому (тематичному та завершальному) оцінюванню. Оцінювання результатів навчання учнів других класів здійснюється вербально, - зазначено в документі.
      Що таке формувальне оцінювання? Яка різниця між ним та звичайними оцінками?
     Формувальне оцінювання сфокусоване на процесі, а класичне - на результаті. Перше враховує те, як учень працював для досягнення цілі. Друге ж зважає тільки на фінальний результат роботи, наприклад, контрольну роботу. Тому мета звичайної оцінки - констатувати досягнення учня та оцінити їх, а формувального - показати можливості, шляхи зростання та вдосконалення дитини.
     Результат формувального оцінювання - не бал, а рекомендації для учня та батьків щодо того, куди потрібно направляти зусилля, щоб досягти кращого результату. При такому підході не використовуються негативні формулювання типу «не опанував» чи «не може». Їх замінюють фразами на зразок «потребує подальшого вдосконалення у...». Таким чином акцент робиться на позитивній динаміці досягнень дитини.
 
Звичайне оцінювання                   Формувальне оцінювання

 Сфокусоване на результаті               Сфокусоване на процесі
 З'являється в кінці курсу (уроку)      Триває протягом курсу (уроку)
 Оцінює результат навчання              Оцінює процес навчання
 Ставить кінцевий бал                       Моніторить якість та ефективність навчання
 Стандартизоване, відштовхується    
Індивідуальне, відштовхується від
 загальноприйнятої шкали                
початкового рівня знань                        
 Здебільшого показує тільки
              Показує і досягнення, і сфери,
 недопрацювання                             
що вимагають додаткової уваги    

     Провідна роль у формувальному оцінюванні належить критеріям, за якими воно здійснюється. Вони встановлюються вчителем із поступовим залученням учнів до цього процесу. Орієнтирами для визначення критеріїв є вимоги до обов'язкових результатів навчання та компетентностей учнів, визначених Державним стандартом початкової освіти.

      Формувальне оцінювання здійснюється шляхом:
- педагогічного спостереження учителя за навчальною та іншими видами діяльності учнів;
- аналізу учнівських портфоліо, попередніх навчальних досягнень, результатів їхніх діагностичних робіт;
- самооцінювання та взаємооцінювання результатів діяльності учнів;
- оцінювання особистісного розвитку та соціалізації учнів їхніми батьками;
- застосування прийомів зворотного зв'язку щодо сприйняття й розуміння учнями навчального матеріалу.
      Педагогічне спостереження за навчальною та іншими видами діяльності учня
здійснюється вчителем протягом року. Увага звертається не тільки на навчальні результати дитини, а й на зацікавленість, активність, мотивації.
      Якщо мова йде про шкільні предмети, учитель спостерігає за дитиною та визначиє, де їй треба ще попрацювати.
Для фіксації спостережень педагог може використовувати зошит спостережень учителя та заповнювати індивідуальну картку навчального поступу учня.
      Наприкінці ж року, на відміну від звичних табелів, школяр та його батьки отримують «свідоцтво досягнень». У його першій частині вчитель оцінює соціальні та робочі компетенції, наприклад, співпрацю з іншими чи здатність працювати зосереджено.    
      Друга частина присвячена попредметному оцінюванню: математики, технологій, мистецтва тощо. Наприкінці свідоцтва досягнень учитель заповнює рекомендації стосовно розвитку навичок та компетенцій. Доступ до інформації в цьому свідоцтві мають тільки вчитель, дитина та її батьки.
      Незважаючи на те, що на шляху впровадження формувального оцінювання виникають проблеми, наприклад, звичка батьків до звичайного, класичного оцінювання, бажання дітей «позмагатися» в знаннях, велика наповнюваність класів, додаткове навантаження на вчителя, воно, все ж таки, уможливлює розв'язання багатьох освітніх завдань:
- підтримання в дітей бажання вчитися та отримувати максимально можливі результати:
- вибір оптимального для учнів темпу діяльності;
- формування у школярів упевненості в собі, усвідомлення своїх сильних сторін;
- формування навичок рефлексії;;
- розуміння помилок, як етапу на шляху до успіху:
     Отже, формувальне оцінювання більш прогресивне і результативне для подальшого розвитку дитини, тому воно є основним у Новій українській школі.

          Нова українська школа - це ключова реформа сучасної освіти.
      Школярі, які в нашому закладі розпочали навчання за новими програмами, уже другокласники. Діти розповідають, що з нетерпінням чекали початок нового навчального року, бо в школі їм цікаво й затишно, бо тут вони разом з однокласниками та своїми педагогами - Сотніковою В. Р., Гришаєвою О. М. та Командирчик Н. І. - пізнавали нове, раділи першим успіхам, вчилися не боятися помилок, допомагати один одному, їздили на екскурсії, дружили, гралися...
      У 2019-2020 н. р. в освітньому закладі відкрито чотири перших класи, на відміну від минулорічних трьох. Значить, більше дітей та їх батьків обрали саме нашу школу. 102 першокласники розпочали своє учнівське життя в НУШ! Їхні вчителі - педагоги-новатори, справжні професіонали своєї справи:
      Дмитрова Олена Олександрівна, учитель вищої категорії (1-А клас);
     Біла Ніна Андріївна, учитель вищої категорії, «старший учитель» (1-Б клас);
     Шапран Інна Олександрівна, учитель другої категорії (1-В клас);
     Соколенко Аліна Олегівна, учитель-спеціаліст (1-Г клас).
     На початку навчального року поповнився й педагогічний склад початкової школи. Класним керівником 2-В класу стала вчитель першої категорії Ляпіна Валерія Валеріївна. Поряд з досвідченими вчителями працюватиме молодь: Соколенко Аліна Олегівна (класний керівник 1-Г), Храмова Світлана Сергіївна (асистент вчителя в 1-Г), Пересунько Анастасія Володимирівна (логопед), Форемна Інна Валентинівна (викладач англійської мови).
      Діяльність нашого навчального закладу організовано так, щоб кожна дитина мала змогу розвивати свої здібності в повній мірі, відчуваючи підтримку та допомогу. В школі працюють практичний психолог, логопед, вчителі корекції та розвитку мовлення. Серед класів, що навчаються за програмою НУШ, функціонують інклюзивні класи (1-Г, 2-В) та спеціальний (1-В) клас.
      Великого значення на сучасному етапі розвитку школи набуває організація розвиваючого, безпечного освітнього середовища, тому в закладі була проведена масштабна робота з вирішення цього питання. Учнів зустріли переобладнані за вимогами реформи приміщення. У кожній класній кімнаті знайшлося місце не тільки для навчання. Є тут осередки й для відпочинку, творчості, читання, досліджень, гри. Результату досягли спільними зусиллями адміністрації школи, спонсорів, учителів, батьків.
     Саме така співпраця, партнерство - один із принципів НУШ, бо тільки разом ми зможемо зробити навчання для дітей цікавим, знання й уміння - потрібними, наш заклад - сучасним і відкритим.
     А тим часом вчителі першокласників 2020-2021 навчального року вже готуються до роботи в Новій українській школі. Вони відвідують курси в КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», проходять навчання у форматі онлайн на платформі EdEra, планують зміни в оформленні класів і з нетерпінням чекають на зустріч з майбутніми вихованцями.

 

«Ми не можемо змінити напрям вітру, але завжди маємо змогу підняти вітрила», - за таким меседжем провели осінні канікули креативні учителі початкових класів. Протягом тижня, під час якого учні відпочивали, педагоги продовжували працювати над модернізацією освітнього простору.    
      Учителі впевнені, що вплив середовища на розвиток особистості дуже великий, тому ще влітку подбали, щоб дітей зустріли оновлені класні кімнати. Велику увагу приділяли створенню осередків, можливості трансформації простору для організації групової та індивідуальної діяльності школярів.
   
     Цього разу вектор творчості та натхнення вчителів і батьків було направлено на оформлення рекреацій: на стінах коридорів створено навчальні, ігрові та творчі зони. Діти із задоволенням проводять вільний час в оновлених коридорах школи.
    Усе, від естетики дизайну до емоційного фону в закладі, направлено на створення таких умов, за яких учні зростатимуть як особистості.

 

 

 


      З 3 вересня в навчальному закладі для учнів 1-А, Б, В класів Нової української школи за рахунок міського бюджету організовно роботу групи подовженого дня.
     
       Адміністрацією школи створено належні умови для навчальної, виховної та пізнавальної діяльності учнів.
      Діти знаходяться під опікою досвідченого вихователя Піддубної В.О., яка забезпечує сучасну якість освіти, приділяє велику увагу розумовому, фізичному та естетичному розвитку школярів, дбає про задоволення їхніх потреб та інтересів.Прогулянки на свіжому повітрі, рухливі ігри, спортивні естафети, відвідування бібліотеки, слухання казок під час відпочинку, розваги в ігровій кімнаті, спілкування з друзями, смачні обіди - ось далеко не повний перелік того, що робить перебування дітей у групі подовженого дня корисним і цікавим.

28 вересня у Херсонській загальноосвітній школі І - ІІІ ступенів №4 розпочато І сесію тренінгів НУШ для 70 вчителів міста, які в 2019/2020 навчальному році будуть викладати навчальні предмети у перших класах.
      Представники Херсонської академії неперервної освіти методист навчально - методичної лабораторії початкової освіти Стребна О.В. та завідувачка методичної лабораторії Клюєва Т.М., директор школи Потук О.І. побажали тренерам і вчителям продуктивної роботи, натхнення та творчості.
     Навчання було оргнізовано із застосуванням інтерактивних технологій. Вчителі початкових класів мали змогу детально опрацювати зміст нового Державного стандарту початкової освіти та навчальних програм. Ознайомитися із методикою проведення ранкових зустрічей, питаннями щодо ролі учителя в організації освітніх осередків та створенні психлогічного безпечного середовища для учнів.
     Проведення тренінгу сприяло підвищенню фахового рівня та педагогічної майстерності вчителів початкової школи.

«Гра по-новому, навчання по-іншому в освітньому просторі Нової української школи»
      Захоплююче і цікаво пройшли перші тижні навчання першокласників в Новій українській школі.
      Учні поринули в світ нових вражень та піднесеного настрою: придумували, загадували, будували, руйнували, пізнавали оточуючий світ, знаходили нових друзів, звикали до класу, ставали справжніми школярами.
      Особливо дітям подобається «Ранкове коло» на свіжому повітрі, що об'єднує та запалює енергією на цілий день.
      Учні переконалися, що олівець робить письмо комфортнішим, без стресу, виховує бажання виправитись.

     А ось і новенькі підручники.

      За рахунок співфінансування держбюджету та бюджету Херсонської міської ради отримали 2 ноутбуки.

      Набуті знання, уміння, навички стануть у нагоді в подальшому процесі навчання.

                         Оцінювання навчальних досягнень учнів перших класів.
     Міністерством освіти і науки України затверджено нові методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів перших класів.
     Оцінювання результатів навчання та особистих досягнень учнів у першому класі має формувальний характер, здійснюється вербально, на субєкт-субєктних засадах, що передбачає активне залучення учнів до самоконтролю і самооцінювання.
     Орієнтирами для спостереження та оцінювання є вимоги до обов'язкових результатів навчання та компетентностей учнів початкової школи. При цьому особливості дитини можуть впливати на темп навчання, внаслідок чого діти можуть досягати вказаних результатів раніше або пізніше від завершення зазначеного циклу чи рівня.
     Формувальне оцінювання насамперед дозволяє оцінити процес навчання, а не результат, а також вміння кожного учня. Зокрема, за запропонованим зразком учителі характеризуватимуть, як активно дитина працювала на уроці, чи була допитливою, чи добре співпрацювала з іншими тощо.
     Невід'ємною частиною цього процесу є формування здатності дітей самостійно оцінювати власні досягнення. Передбачається, що за результатами формувального оцінювання вчитель може підкорегувати навчальний процес, свою роботу, а також вибудувати індивідуальну освітню траєкторію учня.
     Формувальне оцінювання має на меті підтримати навчальний поступ учнів; формувати в дитини впевненість у собі, наголошуючи на її сильних сторонах, а не на помилках, діагностувати досягнення на кожному з етапів навчання; вчасно виявляти проблеми й запобігати їх нашаруванню; підтримувати бажання навчатися та прагнути максимально можливих результатів; запобігати побоюванням помилитися», - зазначено в методичних рекомендаціях.
     Тому важливо не порівнювати дітей між собою, а порівнювати те, як дитина працювала раніше і як - протягом періоду, що оцінюється. Тобто наскільки дитина виросла над собою ж.
     Відповідно до затверджених методичних рекомендацій, учителі початкових класів використовуватимуть формувальне оцінювання, яке на етапі першого класу повинне включати два обов'язкові компоненти: доброзичливе ставлення до учня як до особи та його зусиль, спрямованих на рішення задачі (навіть якщо ці зусилля не дали позитивного результату).
     Облік результатів завершального (підсумкового) оцінювання, яке здійснюється з урахуванням динаміки зростання рівня знань учнів, фіксуватиметься вчителями у свідоцтві досягнень, зразок якого також затверджений МОН (свідоцтво у форматі А4, свідоцтво у форматі А5).
     Свідоцтво містить два блоки. Перша частина - особисті досягнення - заповнюється двічі впродовж року. У жовтні - проміжне оцінювання, і в травні - підсумкове оцінювання. Друга частина - предметні компетенції - заповнюється тільки в травні в рамках підсумкового оцінювання.
     Учителі даватимуть характеристику предметним компетенціям учня за чотирьохрівневою системою: «має значні успіхи», «демонструє помітний прогрес», «досягає результату за допомогою вчителя», «ще вимагає уваги й допомоги».
     Окрім зафіксованих навчальних результатів, що містяться у свідоцтві й за якими здійснюється оцінювання, учитель може додавати свої характеристики, про які бажає проінформувати батьків. Також свідоцтво передбачає поле для розгорнутого коментаря вчителя, який може бути адресований батькам учня для глибшого розуміння розвитку дитини.
Наказ МОН № 924 від 20.08.2018 року «Пpo затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів першого класу у Новій українській школі»

Організація освітнього простору НУШ: оформлено навчальні приміщення для учнів 1-х класів закладу. Змінено просторово-предметне оточення та засоби навчання для першокласників.

 

 

«Ми не можемо змінити напрям вітру, але завжди маємо змогу підняти втірила», - за таким месичем провели осінні канікули креативні вчителі початкових класів. Протягом тижня, під час якого учні відпочивали, педагоги продовжували працювати над модернізацією освітнього простору.

Учителі впевнені, що вплив середовища на розвиток особистості дуже велекий, тому ще влітку подбали, щоб дітей зустріли оновлені класні кімнати. Велику увагу приділяли створенню осередків. Можливості трансофрмацйії простору для організації групової та індивідуальної діяльності школярів.

Цього разу вектор творчості та натхнення вчителів та батьків було направлено на оформлення рекреацій: на станах коридорів створено навчальні, ігрові та творчі зони. Діти із задоволенням проводять вільний час в оновлених коридорах школи.    

Усе, від естетики дизайну до емоційного фону в закладі, направлено на створення таких умов, за яких учні зростатимуть як особистості.